Geclusterd laden

Logistieke hub met eigen energieopslag

  • LocatieDuivendrecht
  • Looptijdzomer 2019 - einde 2020
  • Oplossinglaadhub
  • ContactpersoonJoost de Jong, MRA-Elektrisch
  • Type projectpubliek-private samenwerking
  • E-mailadresj.dejong@mrae.nl

Gekozen oplossing

In Duivendrecht komt een slim laadplein voor logistieke voertuigen met acht laadpunten op regulier vermogen, één snellader met een vermogen van 150 kW en een batterijenpakket voor energie-opslag. Het laadplein faciliteert het laden voor logistieke dienstverleners, en is een belangrijke testcase voor de ontwikkeling van elektrische stadsdistributie.

De reguliere laadpunten staan op privaat terrein, maar zijn publiek toegankelijk. De snellader staat in de openbare ruimte. Provincie Noord-Holland, gemeente Ouder-Amstel en logistiek dienstverlener Deudekom werken samen om dit project te realiseren. Initiatiefnemer van dit project is MRA-Elektrisch (MRA-E). MRA-E is verantwoordelijk voor de projectleiding, organiseert onafhankelijk advies en zorgt ervoor dat de elektrische vloot en de laadinfrastructuur goed op elkaar zijn afgestemd. Via MRA-E komt de opgedane kennis en ervaring direct ten goede aan initiatieven elders.

Op deze locatie liggen al middenspanningskabels, waardoor het mogelijk is om hogere vermogens af te nemen. Maar de druk op het netwerk wordt groot, als de laadpalen én de snellader tegelijk intensief zullen worden gebruikt. Daarom komt er een batterijenpakket voor energieopslag. Zo kan altijd direct op vol vermogen worden geladen, als dat nodig is. De batterijen kunnen dan weer worden opgeladen als de druk minder groot is. Dit zorgt voor een evenwichtige belasting van het netwerk. Het laadplein wordt bovendien zo ingericht, dat het in de toekomst geschikt is voor het terugleveren van energie aan het elektriciteitsnet.

Meer informatie over het project

Do’s

  • Begin met de markt. Breng eerst goed de behoefte in beeld, voordat je als gemeente stappen gaat zetten. Ga allereerst in gesprek met bedrijven die zelf al bezig zijn met elektrificatie, of die gemotiveerd zijn om van start te gaan.
  • Denk goed na over de scope van het project. Het lijkt logisch om alle componenten als één project op de markt uitzetten, maar elke partij heeft z’n eigen specialisme. Daarom heeft MRA-E het project in tweeën gesplitst: de acht laadpalen aan de ene kant, de snellader en batterijenpakket aan de andere kant. Dat maakt de begeleiding lastiger, want je moet goed op de afstemming letten. Maar voor de aanbesteding bleek dit veel makkelijker.
  • Zoek samenwerking binnen de regio. Al is het maar omdat de kosten van reguliere laadpalen binnen een grotere concessie omlaaggaan.
Terug naar overzicht

Op de hoogte blijven van dit project?

Wij informeren u als er nieuws is.
Velden met een * zijn verplicht