Multifunctioneel object

Laadsysteem voor scheepvaart en auto’s

  • LocatieNijmegen
  • Looptijdafgerond 2020
  • Oplossingmultifunctioneel object
  • ContactpersoonBjorn Brands, Ecotap
  • Type projectpubliek-private samenwerking
  • E-mailadresbjorn@ecotap.nl

Gekozen oplossing

In Nijmegen zijn twee multifunctionele laadsystemen geplaatst. Het hoofddoel is om schepen te voorzien van walstroom. Gemeente Nijmegen wil de scheepvaart daarmee motiveren tot een duurzaam verblijf in de stad. Walstroom geeft minder vervuiling, minder geluidsoverlast en minder trillingen dan het gebruik van een dieselgenerator aan boord. Tegelijkertijd doen de laadsystemen dienst als lantaarnpaal, bewakingscamera en fijnstofdetector. Daarnaast is een van de systemen ook te gebruiken als reguliere laadpaal voor auto of bestelbus. Het project is een publiek-private samenwerking. Het laadsysteem is ontwikkeld en gerealiseerd door Ecotap, in opdracht van gemeente Nijmegen, met een financiële bijdrage vanuit de EU. De realisatie duurde ongeveer een halfjaar; dat is inclusief de afgraving voor de bekabeling, bestellen van onderdelen en inrichten van de software.

Do’s

- Realiseer je dat de behoefte aan walstroom er nu al is. De meeste binnenvaartschepen hebben al een stekkeraansluiting die daarvoor geschikt is. Vanaf 2030 is walstroom vanuit de EU verplicht.
- Ontwikkel de stopcontacten voor schepen zo, dat ze makkelijk aangepast kunnen worden. Er zijn, anders dan bij auto’s, nog geen stekkerstandaarden voor de binnenvaart.
- Kies zo mogelijk voor locaties waar al een zware netaansluiting is. Dit scheelt veel geld en tijd. De twee laadsystemen in Nijmegen hebben ieder een stroomsterkte van 125 ampère, met een AC-aansluiting. De schepen die hier overnachten, hebben hieraan voldoende voor de eigen stroomvoorziening. Als een locatie wordt ingericht zodat elektrische binnenvaartschepen ook hun accu’s kunnen opladen, zou een hogere stroomsterkte met een DC-aansluiting nodig zijn.
- Eis bij aanbestedingen om flexibiliteit. In ieder geval is er flexibiliteit nodig in stekkeraansluitingen, zolang er geen standaard is. Daarnaast is het goed als laadsystemen makkelijk verplaatsbaar zijn.

Don’ts

- Blijf niet denken vanuit één dossier of één domein. Met een laadpunt dat zowel voor schepen als auto’s geschikt is, sla je twee vliegen in één klap.

Terug naar overzicht

Op de hoogte blijven van dit project?

Wij informeren u als er nieuws is.
Velden met een * zijn verplicht