Efficiënt laden

E-Hub slim parkeren

Gekozen oplossing

Studenten van verschillende universiteiten onderzochten in opdracht van Dutch-INCERT (Dutch Innovation Centre for Electric Road Transport) een oplossing die het efficiënt gebruik van parkeerplaatsen, beschikbaarheid en bezettingsgraad van laadpunten voor elektrisch vervoer maximaliseert. De toewijzing/ verdeling van parkeerplekken voor elektrische en niet-elektrische voertuigen moeten worden geoptimaliseerd en onnodige berzetting moet worden aangepakt. 

Het resultaat: een hub-ontwerp met een centrale console en dynamische parkeerverdeling. Op basis van beschikbare laadcapaciteit wordt door het systeem bepaald of parkeervakken gereserveerd blijven voor EVs of beschikbaar worden gesteld aan niet EVs. Op deze manier wordt het spanningsveld tussen EV en niet EV rijders verkleind.


Stel hier uw vraag over dit project 

Do’s

1) Druk de laadstatus in kilometers uit en niet in batterijpercentage. Dit is logischer voor gebruikers en het voorkomt dat er onnodig veel geladen wordt.

2) Motiveer gebruikers een vertrektijd in te laten vullen door direct invloed op de prijs te tonen.

3) Verstrek heldere informatie over de vorm van laden: snel of langzaam en voor welk tarief.

Don’ts

1) Vraag geen exacte vertrektijd. Het is voor gebruikers niet mogelijk om dit aan te geven. TIp: gebruik tijdsvakken gekoppeld aan een activiteit: boodschappen/ werkdag/ halve werkdag...

Terug naar overzicht

Op de hoogte blijven van dit project?

Wij informeren u als er nieuws is.
Velden met een * zijn verplicht